40 återberättelser från Imam Jawad (fvmh)

الْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلى ثَلاثِ خِصالٍ: تَوْفیقٍ مِنَ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ واعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ، وَقَبُولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”En troende är alltid i behov av tre kvalitéer: framgång från Gud den Allsmäktige och Glorifierade, en inre röst som rådger den samt [egenskapen] att acceptera [råd] från den person som rådger den.” (Bihar al-Anwar, vol. 75, s. 358)

 

قالَ علیه السلام: مُلاقاةُ الاْخوانِ نَشْرَةٌ، وَ تَلْقیحٌ لِلْعَقْلِ وَ إنْ كانَ نَزْرا قَلیلا.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Att träffa sina vänner och bröder (som besitter bra egenskaper), medför renlighet och ljus till hjärtat och välstånd till intellektet, om än mötet sker under en kort period.” (Bihar al-Anwar, vol. 71, s. 353)

 

قالَ علیه السلام: إیّاكَ وَ مُصاحَبَةُالشَّریرِ، فَإنَّهُ كَالسَّیْفِ الْمَسْلُولِ، یَحْسُنُ مَنْظَرُهُ وَ یَقْبَحُ أثَرُهُ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Var försiktig med att umgås och vara vän med onda personer, då de är som dragna svärd; deras yttre är vackert men deras effekter är fula.” (Bihar al-Anwar, vol. 71, s. 198)

 

قالَ علیه السلام: كَیْفَ یُضَیَّعُ مَنِ اللّهُ كافِلُهُ، وَكَیْفَ یَنْجُو مَنِ اللّه طالِبُهُ، وَ مَنِ انْقَطَعَ إلى غَیْرِاللّهِ وَ كَّلَهُ اللّهُ إلَیْهِ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Hur kan en person vilseledas och vara hjälplös om Gud är dennes beskyddare och stöd? Hur kan en person räddas om Gud fordrar den personen? Varenda person som inte tror att Gud kan hjälpa denne och söker tillflykt hos någon annan överlåter Gud honom den personen.” (Bihar al-Anwar, vol. 68, s. 155)

 

قالَ علیه السلام: مَنْ لَمْ یَعْرِفِ الْمَوارِدَ أعْیَتْهُ الْمَصادِرُ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Den som inte är upplyst om omständigheter kommer att svepas med och förstöras av situationer.” (Bihar al-Anwar, vol. 68, s. 340)

 

قالَ علیه السلام: مَنْ عَتَبَ مِنْ غَیْرِارْتِیابٍ أعْتَبَ مِنْ غَیْرِاسْتِعْتابٍ.

  1. 6. Imamen (fvmh) sa: ”Att kritisera andra utan orsak leder till upprördhet och ilska och bidrar även inte till tillfredsställelse.” (Bihar al-Anwar, vol. 71, s. 181)

 

قالَ علیه السلام: أفْضَلُ الْعِبادَةِ الاخْلاصُ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Den mest värderade dyrkan är den som görs uppriktigt [och utan skryt].” (Bihar al-Anwar, vol. 68, s. 245)

 

قالَ علیه السلام: یَخْفى عَلَى النّاسِ وِلادَتُهُ، وَ یَغیبُ عَنْهُمْ شَخْصُهُ، وَ تَحْرُمُ عَلَیْهِمْ تَسْمِیَتُهُ، وَ هُوَ سَمّیُ رَسُول اللّهِ صلى الله علیه و آله وَ كَنّیهِ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”[Imam Mahdis] (må Gud påskynda hans framträdande) födsel kommer att vara hemlig, och hans gestalt kommer att vara dold för folk. Det är förbjudet att nämna hans namn, och han har namngetts efter Guds Sändebud (Guds välsignelser vare med honom & hans familj) och fått samma titel som honom.” (Bihar al-Anwar, vol. 51, s. 32)

 

قالَ علیه السلام: عِزُّالْمُؤْمِنِ غِناه عَنِ النّاسِ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”En troendes heder och personlighet ligger i att han inte är behövande eller girig efter andras [ägodelar och liv].” (Bihar al-Anwar, vol. 72, s. 109)

 

قالَ علیه السلام: مَنْ أصْغى إلى ناطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ، فَإنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَاللّهَ، وَ إنْ كانَ النّاطِقُ یَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إبلیس فَقَدْ عَبَدَ إبلیسَ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Den som är intresserad och benägen mot en talare är dess tjänare. Om talaren därmed talar om Gud [och om Guds regler och lärdomar] är den då Guds tjänare. Om talaren talar å Satans vägnar [och om materiella saker som han åtrår], är den då Satans tjänare.” (Kafi, vol. 6, s. 434)

 

قالَ علیه السلام: لا یَضُرُّكَ سَخَطُ مَنْ رِضاهُ الْجَوْرُ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Tyranners ondska kan inte skada en person som enbart söker efter att tillfredsställa Gud.” (Bihar al-Anwar, vol. 72, s. 380)

 

قالَ علیه السلام: مَنْ خَطَبَ إلَیْكُمْ فَرَضیتُمْ دینَهُ وَ أمانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ، إلاّ تَفْعَلُوهُ تَكْنُ فِتْنَةٌ فِي الارْضِ وَ فَسادٌ كَبیرْ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Låt den som friar till er dotter och vars religion och tillförlitlighet ni är nöjda med gifta sig. Om ni inte gör det kommer ni ge upphov till missöde på jorden och en stor korruption.” (Kafi, vol. 5, s. 347)

 

قالَ علیه السلام: لَوْسَكَتَ الْجاهِلُ مَا اخْتَلَفَ النّاسُ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Om okunniga och oerfarna personer är tysta kommer folk inte drabbas av oenighet och förvirring.” (Bihar al-Anwar, vol. 75, s. 81)

 

قالَ علیه السلام: مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبیحا كانَ شَریكا فیهِ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Den som berömmer och godkänner fula handlingar är delaktig i de fula handlingarna.” (Bihar al-Anwar, vol. 75, s. 82)

 

قالَ علیه السلام: مَنِ انْقادَ إلَى الطُّمَأنینَةِ قَبْلَ الْخِیَرَةِ فَقَدْ عَرَضَ نَفْسَهُ لِلْهَلَكَةِ وَالْعاقِبَةِ الْمُغْضِبَةِ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Varje person som utan betänkande och tillit gentemot olika aspekter (handlingar, befallningar och utvecklingar m.m.) accepterar och lyder dem, har utsatt sig själv för undergång; och resultatet kommer inte bli något annat än ilska.” (Bihar al-Anwar, vol. 75, s. 364)

 

قالَ علیه السلام: مَنِ اسْتَغْنى بِاللّهِ إفْتَقَرَالنّاسُ إلَیْهِ، وَمَنِ اتَّقَى اللّهَ أحَبَّهُ النّاسُ وَ إنْ كَرِهُوا.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Folk kommer att behöva den som inte anser sig behöva något förutom Gud, och folk kommer att älska den som visar Gud aktning, även om de själva inte är som den (from).” (Bihar al-Anwar, vol. 75, s. 79)

 

قالَ علیه السلام: عَلَّمَ رَسُولُ اللّهِ صلّى اللّه عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ عَلّیا عَلَیْهِ السَّلامُ ألْفَ كَلِمَةٍ، كُلُّ كَلِمَةٍ یَفْتَحُ ألْفُ كَلِمَةٍ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Guds Sändebud (Gvhf) lärde [Imam] Ali (fvmh) tusen ord, och vartenda ord öppnar tusen dörrar [av kunskap och andra frågor].” (Bihar al-Anwar, vol. 40, s. 134)

 

قالَ علیه السلام: نِعْمَةٌ لاتُشْكَرُ كَسِیَّئَةٍ لاتُغْفَرُ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”En tjänst och välsignelse som inte åtföljs av tacksamhet är som en felaktig handling som inte kan förlåtas.” (Bihar al-Anwar, vol. 75, s. 364)

 

قالَ علیه السلام: مَوْتُ الاْنْسانِ بِالذُّنُوبِ أكْثَرُ مِنْ مَوْتِهِ بِالاْجَلِ، وَ حَیاتُهُ بِالْبِرِّ أكْثَرُ مِنْ حَیاتِهِ بِالْعُمْرِ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Människor dör på grund av synder mer än vad de gör på grund av naturliga och vanliga orsaker. Det är bättre för dem att leva ett njutbart och bra liv [fyllt med goda gärningar gentemot andra] än att leva ett fruktlöst liv.” (Bihar al-Anwar, vol. 75, s. 83)

 

قالَ علیه السلام: لَنْ یَسْتَكْمِلَ الْعَبْدُ حَقیقَةَالاْیمانِ حَتّى یُؤْثِرَ دینَهُ عَلى شَهْوَتِهِ، وَلَنْ یُهْلِكَ حَتّى یُؤْثِرَ شَهْوَتَهُ عَلى دینِهِ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”[Guds] tjänare kommer inte att finna den sanna meningen med tron förrän han prioriterar religionen [och Guds bud] framför sin lust och ego [i alla aspekter av sitt liv]. Han kommer aldrig att gå under förutom om han prioriterar sin lust och ego framför religionen [och Guds bud].” (Bihar al-Anwar, vol. 75, s. 81)

 

قالَ علیه السلام: عَلَیْكُمْ بِطَلَبِ الْعِلْمِ، فَإنَّ طَلَبَهُ فَریضَةٌ وَالْبَحْثَ عَنْهُ نافِلَةٌ، وَ هُوَ صِلَةُ بَیْنَ الاخْوانِ، وَ دَلیلٌ عَلَى الْمُرُوَّةِ، وَ تُحْفَةٌ فِي الْمَجالِسِ، وَ صاحِبٌ فِي السَّفَرِ، وَ أُنْسٌ فِي الْغُرْبَةِ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Det åligger er att söka kunskap, eftersom det är obligatoriskt att söka det och det är rekommenderat och gynnsamt att diskutera det. Kunskap är ett medel för att hjälpa vänner och bröder, ett tecken på ädelmod, en gåva och underhållning vid sammankomster, en kompanjon och sällskap under resor samt människans kompanjon och vän vid ensamhet.” (Bihar al-Anwar, vol. 75, s. 80)

 

قالَ علیه السلام: خَفْضُ الْجَناحِ زینَةُالْعِلْمِ، وَ حُسْنُ الاْدَبِ زینَةُالْعَقْلِ، وَبَسْطُ الْوَجْهِ زینَةُالْحِلْمِ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Ödmjukhet förskönar kunskap och vetenskap. God moral och etikett förskönar intellektet, och ett gott beteende gentemot andra förskönar tålamodet och toleransen.” (Bihar al-Anwar, vol. 75, s. 91)

 

قالَ علیه السلام: تَوَسَّدِ الصَّبْرَ، وَاعْتَنِقِ الْفَقْرَ، وَارْفَضِ الشَّهَواتِ، وَ خالِفِ الْهَوى، وَ اعْلَمْ أنَّكَ لَنْ تَخْلُو مِنْ عَیْنِ اللّهِ، فَانْظُرْ كَیْفَ تَكُونُ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Låt tålamod vara ditt stöd och låt fattigdom vara din kompanjon [i livet], och arbeta emot dina lustar. Var medveten om att du aldrig kommer att vara gömd och hemlig för Guds åsyn, så var försiktig med vilket tillstånd du försätter dig själv i.” (Bihar al-Anwar, vol. 75, s. 358)

 

قالَ علیه السلام: مَنْ أتَمَّ رُكُوعَهُ لَمْ تُدْخِلْهُ وَحْشَةُ الْقَبْرِ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Den person som bugar [inför Gud i bön] fullständigt och korrekt kommer inte drabbas av panik och skräck i graven.” (Kafi, vol. 3, s. 321)

 

قالَ علیه السلام: الْخُشُوعُ زینَةُالصَّلاةِ، وَ تَرْكُ مالایُعْنى زینَةُالْوَرَعِ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Ödmjukhet är det som förfinar bönen, och lämnande av det som inte är gynnsamt (för religionen, detta liv och livet härefter) är det som förfinar ens fromhet och gudsfruktan.” (Bihar al-Anwar, vol. 74, s. 131)

 

قالَ علیه السلام: الامْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْي عَنِ الْمُنْکرِ خَلْقانِ مِنْ خَلْقِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ، فَمن نَصَرَهُما اعَزَّهُ اللّهُ، وَمَنْ خَذَلَهُما خَذَلَهُ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Befallning till gott och förbjudande av ont är två av Guds skapelser. Den som hjälper [och utför dem] kommer att hjälpas av Gud, och den som överger dem kommer att överges [och straffas] av Gud.” (Wasail al-Shiah, vol. 16, s. 124)

 

قالَ الجواد علیه السلام: إنَّ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَخْتارُ مِنْ مالِ الْمُؤْمِنِ وَ مِنْ وُلْدِهِ أنْفَسَهُ لِیَأجُرَهُ عَلى ذلِكَ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Gud, den Allsmäktige och Glorifierade, tar [och eliminerar] de bästa och dyrbaraste egendomarna och barnen från den troende, [eftersom denna värld och dess tillhörigheter är värdelösa], för att sedan belöna honom [stort på domedagen].” (Kafi, vol. 3, s. 218)

قالَ له رجل: أَوصِني بَوَصِیَّةٍ جامِعَةٍ مُخْتَصَرَةٍ؟

فَقالَ علیه السلام: صُنْ نَفْسَكَ عَنْ عارِالْعاجِلَةِ وَ نار الْآجِلَةِ.

  1. En man frågade Imamen: ”Kan ni ge mig ett fullständigt och kortfattat råd och predikan?” Imamen (fvmh) svarade: ”Skydda dina kroppsdelar från snabb förödmjukelse och skam, och från straffet och elden i livet härefter.” (’Awalim al-’Ulum wa al-Ma’arif, vol. 23, s. 305)

 

قالَ علیه السلام: فَسادُ الاخْلاقِ بِمُعاشَرَةِالسُّفَهاءِ، وَ صَلاحُ الاخلاقِ بِمُنافَسَةِ الْعُقَلاءِ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Att umgås med dåraktiga och oförnuftiga personer kommer att orsaka korruption och moralisk destruktion. Att umgås och vara vän med visa och kloka personer orsakar tillväxt och perfektion i moral.” (Bihar al-Anwar, vol. 75, s. 82)

 

قالَ علیه السلام : الاْدَبُ عِنْدَالنّاسِ النُّطْقُ بِالْمُسْتَحْسَناتِ لاغَیْرُ، وَ هذا لایُعْتَدُّ بِهِ مالَمْ یُوصَلْ بِها إلى رِضَااللّهِ سُبْحانَهُ، وَالْجَنَّةِ…

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Innebörden och betydelsen av moral enligt folk är enbart att tala gott och inget annat. Men detta räknas inte som moral så länge det inte för människan närmare Gud – prisad vare Honom – och paradiset…” (Wasail al-Shiah, vol. 14, s. 550)

 

قالَ علیه السلام: ثَلاثُ خِصالٍ تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ: الانْصافُ فِي الْمُعاشَرَةِ، وَ الْمُواساةُ فِي الشِّدِّةِ، وَ الانْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلى قَلْبٍ سَلیمٍ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Tre egenskaper lockar till sig kärlek [från människor]: Rättvisa när man umgås med människor, empati när de genomgår svårigheter samt att vara en följeslagare till andlighet.” (Bihar al-Anwar, vol. 75, s. 82)

 

قالَ علیه السلام: التَّوْبَةُ عَلى أرْبَع دَعائِم: نَدَمٌ بِالْقَلْبِ، وَاسْتِغْفارٌ بِاللِّسانِ، وَ عَمَلٌ بِالْجَوارِحِ، وَ عَزْمٌ أنْ لایَعُودَ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Det finns fyra villkor för att ens ånger och förlåtelse [ska accepteras]: Innerlig ånger, att be om förlåtelse med tungan, en handling med kroppsdelarna, och beslutsamhet om att inte utföra samma synd igen.” (Kashf al-Ghummah, vol. 2, s. 349)

 

قالَ علیه السلام: ثَلاثٌ مِنْ عَمَلِ الابْرارِ: إقامَةُالْفَرائِض، وَاجْتِنابُ الْمَحارِم، واحْتِراسٌ مِنَ الْغَفْلَةِ فِي الدّین .

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Det finns tre saker som görs av goda personer: utförande av [religiösa] plikter, avhållsamhet från förbjudna ting, och försiktighet och beaktning av religionens [frågor och regler].” (Bihar al-Anwar, vol. 5, s. 81)

 

قالَ علیه السلام: وَ حَقیقَةُ الادَبِ: اِجْتِماعُ خِصالِ الْخیْرِ، وَ تَجافي خِصالِ الشَّرِ، وَ بِالادَبِ یَبْلُغُ الرَّجُلُ الْمَكارِمَ الاخْلاقِ فِي الدُّنْیا وَ الاَخِرَةِ، وَ یَصِلُ بِهِ اِلَى الْجَنَّةِ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Den sanna meningen med hövlighet samt uppfostran är: att besitta goda egenskaper samt att sakna dåliga egenskaper. Genom att vara hövlig och artig uppnår människan moralisk perfektion i detta liv och i efterlivet, och genom artighet når hon paradiset.” (Irshad al-Qulub, Daylami, s. 160)

 

قالَ علیه السلام: إنَّ بَیْنَ جَبَلَىْ طُوسٍ قَبْضَةٌ قُبِضَتْ مِنَ الْجَنَّةِ، مَنْ دَخَلَها كانَ آمِنا یَوْمَ الْقِیامَةِ مِنَ النّار.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Mellan Tus[1] två berg finns det ett stycke som hämtats från paradiset. Vem som än besöker det [med insikt] kommer vara säker från helvetets eld på domedagen.” (Wasail al-Shiah, vol. 14, s. 556)

 

قالَ علیه السلام: مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتي بِقُمْ، فَلَهُ الْجَنَّةُ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Paradiset kommer att vara obligatoriskt för vem som än besöker min faster [Mästarinnan Ma’sumas (fvmh)] grav i Qom [med insikt och intresse].” (Wasail al-Shiah, vol. 14, s. 576)

 

قالَ علیه السلام: مَنْ زارَ قَبْرَ أخیهِ الْمُؤْمِنِ فَجَلَسَ عِنْدَ قَبْرِهِ وَاسْتَقْبَلَ الْقِبْلَةَ وَ وَضَعَ یَدَهُ عَلَى الْقَبْرِ وَقَرَءَ: ((إنّا أنْزَلْناهُ في لَیْلَةِالْقَدْرِ)) سَبْعَ مَرّاتٍ، أمِنَ مِنَ الْفَزَعَ الاكْبَرِ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Den som besöker en troende broders grav och sitter vid graven vänd mot qibla, och reciterar [kapitlet al-Qadr] sju gånger samtidigt som den har sina händer på graven, kommer vara säker från den stora rädslan [på domedagen].” (Wasail al-Shiah, vol. 3, s. 227)

 

قالَ علیه السلام: ثَلاثٌ یَبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللّهِ: كَثْرَةُ الاسْتِغْفارِ، وَ خَفْضِ الْجانِبِ، وَ كَثْرَةِ الصَّدَقَةَ.

  1. Imamen (fvmh) sa: ”Tre saker leder tjänaren till Guds nöje: att be mycket om förlåtelse, att vara ödmjuk och att ge allmosa [och utföra goda handlingar] mycket.” (Bihar al-Anwar, vol. 75, s. 81)

 

قالَ علیه السلام: الْعامِلُ بِالظُّلْمِ، وَالْمُعینُ لَهُ، وَالرّاضي بِهِ شُرَكاءٌ.

  1. Imamen (fvmh) återberättar: ”Den som förtrycker och den som hjälper förtryckaren samt den som är nöjd med förtrycket kommer alla att vara delaktiga [i handlingen].” (Bihar al-Anwar, vol. 75, s. 81)

 

قالَ علیه السلام: التَّواضُعُ زینَةُالْحَسَبِ، وَالْفَصاحَةُ زینَةُالْكَلامِ، وَ الْعَدْلُ زینَةُالایمانِ، وَالسَّكینَةُ زینَةُالْعِبادَةِ، وَالْحِفْظُ زینُةُالرِّوایَةِ.

  1. Imamen (fvmh) återberättar:

”Ödmjukhet förskönar värdighet och nobless, vältalighet förskönar ord, rättvisa förskönar tron, värdighet och artighet förskönar gärningar och dyrkan, och noggrannhet i att behärska och bevara dem förskönar återberättelse och tal.” (Bihar al-Anwar, vol. 75, s. 91)

[1] Stad i Iran.